Novější automobily, které mají xenonová světla, mívají funkci automatického srovnání náklonu a sklopení světel, aby nedocházelo k oslňování protijedoucích řidičů, cyklistů nebo chodců. Aby tento systém fungoval, je třeba sledovat polohu náprav automobilu, což zajišťují snímače a silné magnety. Podle čeho řidicí jednotka pozná, že je auto v náklonu a jak celý systém funguje? Podívejte se v článku.

V předchozích dílech seriálu o využití silných neodymových magnetů při výrobě automobilů už jsme například popisovali, jak auto pomocí magnetů pozná, že jsou nedovřené dveře či nezapnuté bezpečnostní pásy, co jsou Hallovy senzory nebo jak se magnetická síla používá při odhalování svařovaných aut.

Dnes se podíváme na systém, který dohlíží na to, aby nedocházelo k oslňování ostatních řidičů, chodců a cyklistů na vozovce nebo v jejím okolí. Kde a jak v tomto systému fungují magnety? Čtěte dál.

Podobně jako u jiných bezpečnostních systémů moderních automobilů, i u systému hlídání náklonu náprav jsou použité silné magnety – neodymy. Jsou ukryté v Hallových snímačích. Proč je vlastně náklon náprav potřeba hlídat?

Detail moderního světlometu automobilu.
Detail moderního světlometu automobilu.

Novější nebo vybavenější auta mají silné xenonové světlomety. Stačí, kdyby se při přejíždění nerovnosti na vozovce světla naklopila trochu výše, a hned by došlo k silnému oslnění protijedoucích řidičů, případně řidičů jedoucích vpředu před autem, také cyklistů či chodců.

Xenonové světlomety se naklápějí automaticky

Automobily vybavené xenonovými světly proto musí mít systém, který náklon světel reguluje a vyrovnává. U starších nebo jiných aut s halogenovými světly se dá náklon reflektorů regulovat manuálně otočným přepínačem. To se hodí pro případ většího zatížení zavazadlového prostoru – když uděláte hodně velký a těžký nákup nebo vyrážíte na dovolenou a máte auto napěchované až po střechu. Po otočení přepínačem servomotorky ve světlech pootočí parabolou světla či paticí žárovky.

U novějších aut s „xenony“ se světla naklápí automaticky. Díky tomu svítí jen na vymezenou oblast silnice a neoslňují ostatní účastníky silničního provozu.

Po zatížení vozidla se automaticky naklápí i systémy světel typu Full LED. Ale pro zamezení oslnění ostatních účastníků provozu mají systém zase odlišný, než je tomu u světlometů s xenonovými výbojkami.

Dá se poznat, jestli má auto automatickou regulaci náklonu?

Jestli je systém řízení náklonu světel v autě zabudovaný, poznáte během chvilky. Stačí po setmění či třeba v podzemním parkovišti zapnout klíček zapalování nebo nastartovat a rozsvítit světla.

Kočka zkoumá Hallův snímač.
Kočka zkoumá Hallův snímač.

Hallovy senzory se automaticky aktivují a předají řidicí jednotce potřebné signály, na což zareaguje ovládání náklonu parabol světel. Světelný kužel před vámi se pohne a srovná na správné nastavení.

Kdy řidicí systém náklon náprav zaznamenává

Hallovy snímače detekují náklon náprav, pokud:

  • se rozjíždíte a dojde ke „zhoupnutí“ auta,
  • když brzdíte – ze stejného důvodu,
  • jestliže auto nadměrně zatížíte v zadní části,
  • pokud najedete na nějaký hrb, retardér nebo přejíždíte hranu kopce.

Jak funguje systém hlídání náklonu náprav a světel

Hallovy senzory bývají v autě umístěné v přední i zadní části karoserie. Jsou spojené s nápravou či závěsem kola táhlem a otočným ramenem. Snímače míru náklonu vyhodnocují na základě rozdílu napětí mezi snímači náprav automobilu.

Rameno a táhlo s Hallovým snímačem – systém automatického náklonu xenonových světel.
Rameno a táhlo s Hallovým snímačem – systém automatického náklonu xenonových světel.

Zjednodušeně to funguje takto: S nápravami automobilu jsou přes otočné rameno s táhlem spojeny permanentní neodymové magnety. Pohybem náprav dojde ke změně jejich pozic a od snímačů se mírně oddálí, anebo k nim přiblíží. Na to Hallův snímač reaguje změnou napětí.

Signál putuje do řidicí jednotky, která pak dává pokyn ovládání náklonu světel s xenonovými výbojkami. Servomotory upraví náklon parabol za výbojkami a světelný kužel dopadající před vozidlo se automaticky zkrátí.

Přečtěte si i další články o využití magnetů v automobilech na blogu Magnetik.