Vsunete baterku s magnety do cívky a fííí. Projede mezi drátky jako po rychlodráze. Jak si vyrobit malý magnetický hyperloop? Z kusu drátu, baterie a neodymových magnetů. Pusťte se s námi do dalšího magnetického experimentu. Jak něco takového vůbec může fungovat?

Minule jsme zkoušeli z plastových kostek a magnetů vytvořit maglev, stavěli mince na sebe pomocí magnetů, někdy předtím sestavili magnetický Eulerův disk.

Dnes si vyrobíme magnetický hyperloop – malý vozík, který se pohybuje drátěným tubusem.

Na magnetický experiment se vám hodí:

  • jednoduchý vázací měděný drát bez izolace, průměr 1 mm, délka alespoň 7 metrů (mají třeba v Obi),
  • trubka nebo dřevěná tyčka s průměrem 16 mm a délkou asi půl metru,
  • 1 tužková AA baterie 1,5 V, anebo dobíjecí AA akumulátor 1,2 V.
  • 2 kotoučové neodymové magnety KT-15-10-N s axiální magnetizací (na rovných ploškách), průměr magnetu 15 mm, výška 10 mm,
  • pro usnadnění práce aku vrtačka, pár montážních svorek, izolační páska, pracovní stůl či deska, může se hodit i páječka a cín.
Navíječka cívky
Navíječka cívky.

Postup realizace experimentu

1) Naviňte měděnou cívku

Aby se měl hyper vozík kudy pohybovat, postavte mu dráhu. Naviňte měděný drát na trubku nebo tyčku a vytvořte cívku. Drát můžete navíjet ručně, ale rychleji to jde pomocí aku vrtačky a jednoduchého přípravku: 

Do jednoho konce tyčky o průměru 16 mm našroubujte vrut, ještě předtím na něj navlékněte pár matiček. Bude pak lépe držet upnutý ve sklíčidle aku vrtačky.

Aku vrtačka pro rychlejší navinutí cívky
Aku vrtačka pro rychlejší navinutí cívky.

Info: Proč zrovna tyčku o průměru 16 mm? Ať neuděláte tutéž chybu, jako my. Nejprve jsme cívku navinuli na dřevěnou tyčku průměru 15 mm a mylně se domnívali, že „se pak trochu roztáhne“. Neroztáhla. Baterka se do cívky vešla, magnety ale drhly. Je lepší vytvořit vozíku trochu prostoru, tedy vnitřní průměr cívky o 1 mm větší, než je průměr použitých magnetů.

„Akučku“ i s upnutou tyčkou upevněte na pracovní stůl, třeba pomocí montážní svorky. Druhý konec tyčky volně zafixujte pomocí pár dalších svorek, aby se tyčka při otáčení moc nerozkývala do stran.

Tip: Vnější průměr 16 mm má třeba tahle izolační plastová trubka EN 16.

Začátek měděného drátu k začátku tyčky nebo trubky přilepte izolačkou. Zapněte aku vrtačku a pomalu celý drát naviňte na tyčku, hezky závit vedle závitu. Na ukázkách jsme použili 7metrový měděný drát průměru 1 mm, což vystačilo zhruba na 14 cm cívky. Pak jsme přidali ještě podobně dlouhý kus drátu.

Navíjení měděného drátu na plastovou trubku
Navíjení měděného drátu na plastovou trubku.

Tip: Chcete-li mít dráhu delší, můžete konce dvou či více drátů spájet cínem pomocí páječky a navinout najednou, případně spájet až po navinutí. Cín na mědi drží výborně. Anebo si rovnou pořiďte delší drát.

Spájení dvou cívek k sobě cínem
Spájení dvou cívek k sobě cínem.

Po navinutí cívku sesuňte z tyčky dolů, položte ji na pracovní stůl. Závity se od sebe samy malinko vzdálí. Dráha je připravená.

2) Sestavte elektro-magnetický hyper vozík

Sestavení vozíku je jednoduché. Přicvakněte na každý pól tužkové baterie jeden magnetický kotouč. Jeho průměr by měl být o 1 mm menší, než je vnitřní průměr cívky, aby se v ní mohl pohybovat.

Měděná cívka, baterie a neodymové magnety
Měděná cívka, baterie a neodymové magnety.

Pozor na magnetické póly

Záleží, jakými póly magnetu k baterii přicvaknete, ovlivňuje to pohyb vozíku. První magnet přicvakněte severním pólem (N) k plusovému pólu baterie. Druhý magnet přicvakněte k mínusovému pólu baterie rovněž severním pólem (N), případně můžete oba magnety k baterii přicvaknout jižními póly (S), čímž dojde ke změně směru pohybu vozíku.

Může se hodit: Jak zjistit a využít severní a jižní pól?

3) Vsuňte vozík do tunelu

Dráha připravená, vozík sestavený. Vsuňte jej do tunelu. Máte-li vše správně, rozjede se. Jestliže se nerozjede, zkuste vozík jen otočit. Povedlo se?

Hotová měděná cívka
Hotová měděná cívka – tunel pro vozík.

4) Zjistěte, proč se baterka s magnety pohybuje

Nyní je na čase zjistit, které záhadné síly vozík uvedly do provozu a proč je potřeba použít baterii s magnety. Vysvětlíme.

Magnetický vozík pohání Lorentzova síla

Baterie s magnety se pohybuje díky tomu, že magnety vytvářejí magnetické pole. Poté, co se magnety dotknou cívky, dojde k uzavření obvodu a baterie dodává elektrický proud do cívky. Když proud prochází cívkou v přítomnosti magnetického pole, vznikne síla, která začne baterii s magnety posouvat. To vše je způsobené interakcí mezi magnetickým polem magnetů a proudem, který protéká cívkou.

Podívejte se na video

Teď ještě trošku podrobněji

  1. Magnety a baterie:
    • K baterii jsou na obou pólech připevněné silné neodymové magnety. Tyto magnety vytvářejí magnetické pole, které je důležité pro vznik pohybu v cívce.
  2. Cívka:
    • Cívka je tvořená vodičem (drátem), který je navinutý do spirály. Když baterii s magnety vložíte do cívky, magnetické pole magnetů začne ovlivňovat elektrony v drátu cívky.
  3. Elektrický proud:
    • Baterie poskytuje elektrický proud, který protéká cívkou. Jakmile se jí baterie dotkne, póly baterie uzavírají obvod přes magnety.
    • Tento elektrický proud prochází vodičem a při průchodu magnetickým polem, které vytvářejí magnety připojené k baterii, dojde k důležité interakci.
  4. Lorentzova síla:
    • Když proud protéká cívkou a zároveň je v blízkosti magnetického pole (od magnetů), dochází k působení Lorentzovy síly. To je síla, která vzniká, když se elektrický proud setká s magnetickým polem.
    • Lorentzova síla působí kolmo na proud a magnetické pole, a protože cívka tvoří spirálu kolem baterie, tato síla posouvá celý vozík vpřed. Lorentzova síla tlačí baterii a magnety kupředu uvnitř cívky.
  5. Pohyb vozíku:
    • Výsledkem je, že se baterie s magnety začne sama pohybovat vpřed uvnitř cívky. Magnety vytvářejí magnetické pole, elektrický proud teče cívkou. Díky tomu se tvoří Lorentzova síla, která pohyb způsobuje. Jakmile vozík vyjede z dráhy, zmíněná síla zmizí a vozík se zastaví. 
    • Stačí pak vozík otočit a pojede z druhé strany cívky zpět. Vozík bude jezdit až do vybití baterie.

V rámci zachování jednoduchosti experimentu si necháme pár dalších tipů a postřehů do některého z dalších článků o magnetických pokusech, kdy například rozebereme, zda by experiment fungoval i s jiným materiálem drátu nebo třeba s jinými magnety.Vyzkoušejte i další magnetické zajímavosti a pokusy.